A waldorf-óvoda életében a legfontosabb a ritmus kialakulása. A gyerekek ritmikusan ismétlődő eseményeken keresztül tapasztalják meg önmaguk és a külvilág rendjét, ami érzelmi biztonságot ad nekik. A nap, a hét és az évszakok ritmusa, annak naponta, tevékenységeken keresztül való megélése segíti ezt a biztonságérzést, „tudást”. A „ napok ritmusát a szabadabb és kötöttebb programok váltakozása adja meg.
7.30 – 9.45
A gyermekek érkezése, fogadása, a szabad játék, a művészeti tevékenység, tízórai készítés, reggelizés ideje.
A gyerekek szabad játéka kiemelt fontosságot élvez a Waldorf- óvodai élet tevékenységi formái között.
Amikor a gyermekek érkeznek, az óvónők már a munkájukat végzik. Az egyik óvónő a konyhai, háztartási teendőkkel van elfoglalva, (rizst válogat, répát tisztít stb.) a másik óvónő pedig a művészeti tevékenységet készíti elő. A gyermekek szívesen csatlakoznak ezekhez a tevékenységekhez, ám társaik érkezésekor együtt indulnak felfedezni és átrendezni a csoportot az aznapi játékötletük szerint. A szabad játékhoz a gyerekek rendelkezésére állnak a bútorok, paravánok, a babakonyha, a babák és az állatok, palástok, sok-sok színes textil és sokféle természetes anyag: termések, faágak, kövek. A gyerekek úgy alkalmazzák a játékszereket és a bútorokat, anyagokat, ahogyan szükségük van azokra. Mindenből lehet játék, de vigyázni kell rájuk, és egymásra. A szabad játékot az óvónő nem irányítja, de figyelmével kíséri, és ha egy játék elakad, igyekszik annak teljes minőségű résztvevőjeként továbblendíteni, majd kilép belőle, mintha ott sem lett volna.
A művészeti tevékenység a hét egy-egy napjához kötődik. A részvétel nem kötelező, de az óvónő igyekszik úgy nyújtani a gyermeknek, hogy kedvet kapjon az utánzásra, és a tevékenységet örömmel, magáért a tevékenységért végezze.
9.45 – 10.00
Rendrakás
10.00 – 10.30
A nap köszöntése, verses, énekes, mozgásos játékok
Verses, dalos ritmikus mozgás, a kisgyerek közvetlen utánzóképességére épül. A gyerekek bizalommal követik az óvónő mozdulatát. Az óvónő mozgással kísérve mondókákat, verseket, dalokat, körjátékokat játszik el, mindig az adott időszakhoz kapcsolódva Egy-egy ritmikus játék legalább két hétig naponta ismétlődik.
10.30 – 11.00
Tisztálkodás, cseppentő, tízórai
Egy nagy közös asztalnál együtt fogyasztjuk el az óvónő és a gyermekek segítségével készített kását. Az étkezés mindig fohásszal kezdődik és azzal is fejeződik be.
11.00 – 12.00
Udvari játék ideje
Hasonlóképpen épül fel, mint a reggeli szabad játék a csoportban. Az óvónő mindig talál a kertben az évszakhoz kapcsolódó munkát pl. kertet ás, virágot ültet, levelet seper, amibe a gyerekek a számukra alkalmas eszközökkel bekapcsolódhatnak, segítenek az óvónőnek.
Az udvaron van lehetőség a nagy szaladgálásra, homokozásra, „bunki” építéshez is mindig találnak a gyerekek alkalmas eszközöket, léceket, rönköket, vásznakat. Az udvari játék minden napnak szerves része, ezért a gyerekeknek minden időjárási körülményekre van megfelelő ruházatuk az óvodában (esőruha, gumicsizma).
12.00-12.30
Tisztálkodás, öltözködés, mese
Az óvodai nap közös, szertartásos befejezése. A Waldorf-óvodákban a mesék is mindig az aktuális ünnepkörhöz, időszakhoz kapcsolódnak. Az óvónő kb. 2 héten keresztül meséli ugyanazt a mesét, fejből. Az ismétlés nem teszi unalmassá a mesét, hanem elmélyíti az azonosulást és a megértést, érdeklődése és a biztonságérzete nő, s örül, ha tudja, mi következik. A mese végén dallal búcsúzunk el egymástól: „Szép napunk volt kedvesem, holnap újra légy velem.”
12.30
Hazabocsátás
Délután
12.30 – 13.00
Ebéd
13.00 – 15.00
Csendes pihenő
15.00
Az óvónő és a gyermekek által elkészített uzsonna elfogyasztása
15.20 – 16.00
Szabad játék, barkácsolás, házi munka
16.00
Hazabocsátás